Arama
En son konular
Kasım 2024
Ptsi | Salı | Çarş. | Perş. | Cuma | C.tesi | Paz |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
En iyi yollayıcılar
Osman | ||||
aligazian | ||||
mehmetgazi | ||||
dahidebullu | ||||
roseten | ||||
adrian | ||||
clementine | ||||
xay | ||||
karakol | ||||
lütfiye ünal |
Kimler hatta?
Toplam 11 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 11 Misafir Yok
Sitede bugüne kadar en çok 219 kişi Paz 30 Tem. 2017 - 2:49 tarihinde online oldu.
Makyavel ve Makyavelizm
1 sayfadaki 1 sayfası
Makyavel ve Makyavelizm
Makyavel, 1469-1527 tarihlerinde yasamis Rönesans ve hümanizm döneminin önemli düsünürlerinden
biridir. Arastirici bir gözle tarihi, çagini ve insani incelemis somut gerçekleri sistemlestirerek, yeni bir devlet
felsefesi gelistirmistir. Insani ele almis ve bütün tutku ve zaaflarini incelemis, dahasi insanlari yönetmek
için bu zaaflarin nasil kullanilacagini da açiklamistir. Makyavel, ülkelerin kurtulusunun kuvvete dayanan
ulusal devlette olduguna inanan, ulusal devlet ya da ulus-devlet düsüncesinin ilk temsilcisidir. Bu nedenle
de Ulusal devlet yapisinin babasi sayilir. Yine Makyavel ve düsünceleri tüm totaliter yönetimler ve özellikle
fasistler tarafindan kullanildigi için de, fasizmin de öncülerinden biri kabul edilir. Makyavelin felsefesi
Makyavelizm olarak anilir. Bu felsefeyi temsil eden ana düsünce ise Amaca ulasmak için her araç yasaldir
fikridir. Ancak her araç derken, bu araçlarin ahlaki, hukuki ve hatta dini bir siniri yoktur. Günümüzde
Makyavelizm dendiginde pek çok kisinin ilk aklina gelen bu kavramdir. Dahasi, amaç sözü zamanla maksadi
asarak -sadece devlet için degil- her amaç için her araç yasaldir haline gelmistir. Bu nedenle bugün
Makyavelist sözü kötüleme, asagilama amaciyla kullanilir. Makyavelin düsüncelerini günümüze kadar
tasinabilmesinin nedeni bu fikirlerin -sadece totaliter yönetimlerce degil- çagdas devletler, is adamlari ve
politikacilar tarafindan da kullanilmasindandir. Bu nedenle Makyavelizmcin incelenmesi, çagdas pek çok
devletin, politikacilarin ve is adamlarinin taninmasi da kolaylastiracaktir. Makyavelin bu temel
düsüncesinin -ne sebeple olursa olsun- günümüzde uygulama sahasi bulmasi insanlik için bir yüz karasidir.
Hele devletin, hiç bir hukuki, ahlaki ve dini sinir tanimamasi hukuk devleti, insan haklari ve demokrasi gibi
çagdas kavramlari adina bir utançtir. Makyavelin tüm düsüncelerinin hukuk ve ahlak disi oldugunu
söylemek yanlis olur. Pratik olarak baktigimizda Makyavelist dedigimiz kisi ya da kurumlarin kötü olan üç
temel inanci vardir. Insanlar genel olarak kötüdürler, bu nedenle de her türlü kötülügü hak ederler. Kötü
olan amaca ulasmak için yapilmasi gereken kötülük degil, kötülügü becerememektir ve kinanmasi gereken
de budur. Amaca ulasmak için her araç yasal ve ahlakidir. Bütün kötülüklerin temeli bu son fikirde
gizlidir. Devletin yüksek menfaatleri için islenen suçlar, cinayetler, yapilan iskenceler yasal ve ahlakidir.
Kisacasi devlet gücünün kötüye kullanilmasini önleyecek ne yasal, ne ahlaki, ne de dini bir sinir vardir.
Makyavelin temel düsüncelerini söyle siralamak mümkündür:
1. En önemli ve temel amaç devleti yasatmak ve gücünü devamli olarak artirmaktir. Bu amaci gerçeklestirmek için kullanilacak her araç yasaldir.
2. Din, ahlak ve hukuk devlete baglidir. Amaci gerçeklestirmek için gerektiginde devlet bunlari alet olarak kullanmalidir.
3. Devletten bagimsiz ahlak ve hukuk düsünülemez. Devletin bitigi yerde, hukuk da ahlak da biter. Hukuk ve ahlak devlet için vardir.
4. Devlet bir ulusa dayaniyorsa, yeterli gücü bu kökten alabilir. Kilise devletin karsisinda ya da üstünde olmamalidir.
biridir. Arastirici bir gözle tarihi, çagini ve insani incelemis somut gerçekleri sistemlestirerek, yeni bir devlet
felsefesi gelistirmistir. Insani ele almis ve bütün tutku ve zaaflarini incelemis, dahasi insanlari yönetmek
için bu zaaflarin nasil kullanilacagini da açiklamistir. Makyavel, ülkelerin kurtulusunun kuvvete dayanan
ulusal devlette olduguna inanan, ulusal devlet ya da ulus-devlet düsüncesinin ilk temsilcisidir. Bu nedenle
de Ulusal devlet yapisinin babasi sayilir. Yine Makyavel ve düsünceleri tüm totaliter yönetimler ve özellikle
fasistler tarafindan kullanildigi için de, fasizmin de öncülerinden biri kabul edilir. Makyavelin felsefesi
Makyavelizm olarak anilir. Bu felsefeyi temsil eden ana düsünce ise Amaca ulasmak için her araç yasaldir
fikridir. Ancak her araç derken, bu araçlarin ahlaki, hukuki ve hatta dini bir siniri yoktur. Günümüzde
Makyavelizm dendiginde pek çok kisinin ilk aklina gelen bu kavramdir. Dahasi, amaç sözü zamanla maksadi
asarak -sadece devlet için degil- her amaç için her araç yasaldir haline gelmistir. Bu nedenle bugün
Makyavelist sözü kötüleme, asagilama amaciyla kullanilir. Makyavelin düsüncelerini günümüze kadar
tasinabilmesinin nedeni bu fikirlerin -sadece totaliter yönetimlerce degil- çagdas devletler, is adamlari ve
politikacilar tarafindan da kullanilmasindandir. Bu nedenle Makyavelizmcin incelenmesi, çagdas pek çok
devletin, politikacilarin ve is adamlarinin taninmasi da kolaylastiracaktir. Makyavelin bu temel
düsüncesinin -ne sebeple olursa olsun- günümüzde uygulama sahasi bulmasi insanlik için bir yüz karasidir.
Hele devletin, hiç bir hukuki, ahlaki ve dini sinir tanimamasi hukuk devleti, insan haklari ve demokrasi gibi
çagdas kavramlari adina bir utançtir. Makyavelin tüm düsüncelerinin hukuk ve ahlak disi oldugunu
söylemek yanlis olur. Pratik olarak baktigimizda Makyavelist dedigimiz kisi ya da kurumlarin kötü olan üç
temel inanci vardir. Insanlar genel olarak kötüdürler, bu nedenle de her türlü kötülügü hak ederler. Kötü
olan amaca ulasmak için yapilmasi gereken kötülük degil, kötülügü becerememektir ve kinanmasi gereken
de budur. Amaca ulasmak için her araç yasal ve ahlakidir. Bütün kötülüklerin temeli bu son fikirde
gizlidir. Devletin yüksek menfaatleri için islenen suçlar, cinayetler, yapilan iskenceler yasal ve ahlakidir.
Kisacasi devlet gücünün kötüye kullanilmasini önleyecek ne yasal, ne ahlaki, ne de dini bir sinir vardir.
Makyavelin temel düsüncelerini söyle siralamak mümkündür:
1. En önemli ve temel amaç devleti yasatmak ve gücünü devamli olarak artirmaktir. Bu amaci gerçeklestirmek için kullanilacak her araç yasaldir.
2. Din, ahlak ve hukuk devlete baglidir. Amaci gerçeklestirmek için gerektiginde devlet bunlari alet olarak kullanmalidir.
3. Devletten bagimsiz ahlak ve hukuk düsünülemez. Devletin bitigi yerde, hukuk da ahlak da biter. Hukuk ve ahlak devlet için vardir.
4. Devlet bir ulusa dayaniyorsa, yeterli gücü bu kökten alabilir. Kilise devletin karsisinda ya da üstünde olmamalidir.
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
Cuma 9 Ocak 2009 - 20:19 tarafından clementine
» ....
Paz 23 Kas. 2008 - 20:37 tarafından karakol
» Tuvalet Konuşmaları
Paz 16 Kas. 2008 - 15:35 tarafından aligazian
» Cehennem Sloganları
C.tesi 15 Kas. 2008 - 23:21 tarafından aligazian
» Karınca
Ptsi 10 Kas. 2008 - 20:58 tarafından aligazian
» PES 2009
Paz 9 Kas. 2008 - 15:49 tarafından aligazian
» Atmosferde süper sera gazı
C.tesi 8 Kas. 2008 - 16:25 tarafından dahidebullu
» HIV virüsü tek bir hücrede bile hayatta kalabiliyor
C.tesi 8 Kas. 2008 - 16:23 tarafından dahidebullu
» Küresel ısınmayı durduran kaya
C.tesi 8 Kas. 2008 - 16:21 tarafından dahidebullu